کد خبر: 1239309
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۰
یکی از دلایل اصلی پایین بودن سهم تسهیلات پرداختی بانک‌های خصوصی، خلق پول غیرمولد از سوی بانک‌های خصوصی است. این پدیده پیامد‌های منفی متعددی از جمله کاهش در دسترس بودن اعتبار برای بخش‌های تولیدی مانند ساخت‌و‌ساز مسکن دارد. همچنین منجر به افزایش هزینه وام می‌شود و دسترسی افراد به مسکن مقرون به صرفه را چالش برانگیزتر می‌کند.

باید در مسئله تسهیلات ساخت مسکن طبق مصوبه قانون برنامه هفتم توسعه، علاوه بر کاهش قدرت تسهیلات‌دهی بانک‌های متخلف در زمینه پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به مردم و کاهش اعتبار در دسترس آن‌ها در زمینه وام‌دهی، قدرت تسهیلات‌دهی بانک‌های همراه، نظیر بانک تخصصی حوزه مسکن افزایش یابد تا زمینه تحقق کامل پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به مردم فراهم گردد. 
 
مسئله تسهیلات ساخت مسکن موضوعی مهم در زمینه تحقق مسیر ساخت مسکن برای بیش از 5/2 میلیون ثبت‌نام‌کننده واجد شرایط در طرح نهضت ملی مسکن است. ارائه تسهیلات ساخت مسکن به افراد یک جنبه حیاتی برای تکمیل ساخت مسکن و پرداخت هزینه‌های ساخت مسکن است. از همین رو نیز قانون برنامه هفتم توسعه بر اهمیت حمایت دولت در ارائه این تسهیلات به افراد تأکید کرده است. اما شبکه بانکی از جمله بانک‌های خصوصی در این زمینه به تعهدات خود عمل نکرده است. در نتیجه دولت چهاردهم ایران باید این موضوع را در اولویت قرار دهد و اطمینان حاصل کند که بانک مرکزی نقش مؤثرتری در تنظیم شبکه بانکی و بانک‌های خصوصی ایفا می‌کند. 
یکی از دلایل اصلی پایین بودن سهم تسهیلات پرداختی بانک‌های خصوصی، خلق پول غیرمولد از سوی بانک‌های خصوصی است. این پدیده پیامد‌های منفی متعددی از جمله کاهش در دسترس بودن اعتبار برای بخش‌های تولیدی مانند ساخت‌و‌ساز مسکن دارد. همچنین منجر به افزایش هزینه وام می‌شود و دسترسی افراد به مسکن مقرون به صرفه را چالش برانگیزتر می‌کند. علاوه بر این، خلق پول غیرمولد می‌تواند به فشار‌های تورمی منجر شود؛ زیرا افزایش عرضه پول تعداد محدودی از کالا‌ها و خدمات را تعقیب می‌کند. برای رفع مشکل خلق پول غیرمولد، بانک مرکزی باید مقررات سخت گیرانه‌تری را برای بانک‌های خصوصی اعمال کند. این امر با افزایش ذخایر مورد نیاز بانک‌های خصوصی، اعمال نسبت‌های کفایت، سرمایه بالاتر و افزایش نظارت، بر فعالیت‌های آن‌ها امکان‌پذیر است. علاوه بر این، بانک مرکزی می‌تواند سیاست‌هایی را برای تشویق بانک‌های خصوصی به وام دادن به بخش‌های مولد، مانند ساخت‌وساز مسکن به جای شرکت‌های تابعه‌شان را اجرا کند. 
از همین رو، طبق برنامه هفتم توسعه که ابتدای هفته گذشته به تمامی دستگاه‌های دولتی ابلاغ شد؛ باید در مسئله تسهیلات ساخت مسکن طبق مصوبه قانون برنامه هفتم توسعه، علاوه بر کاهش قدرت تسهیلات‌دهی بانک‌های متخلف، در زمینه پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به مردم و کاهش اعتبار در دسترس آن‌ها در زمینه وام‌دهی، قدرت تسهیلات‌دهی بانک‌های همراه، نظیر بانک تخصصی حوزه مسکن افزایش یابد؛ تا زمینه تحقق کامل پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به مردم فراهم گردد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار